Tarkistuslista sisältösivun hakukoneoptimointiin: Varmista, että sisältösi löytyy – ja jää mieleen

Bloig: Sisällön hakukoneoptimoinnin tarkistuslista

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) ei tarkoita vain avainsanojen piilottamista sivulle. Se on huolellisesti harkittua sisällöntuotantoa, joka auttaa niin hakukoneita kuin kävijöitä löytämään juuri sen, mitä tarjoat.

Hakukoneoptimoinnin ydinajatus on tehdä sisällöstä käyttäjäystävällistä ja kiinnostavaa sisältöä – myös hakukoneiden mielestä.

Hyvä SEO alkaa avainsanatutkimuksesta. Jos et tiedä, mitä hakusanoja kohderyhmäsi käyttää, sisältösi ei koskaan pääse hakutulosten kärkeen – eikä mikään tunnu yhtä turhalta kuin hyvä sisältösivu, jota kukaan ei löydä.

 

 

Avainsanatutkimus ja avainsanojen käyttö

Ennen kuin kirjoitat sanaakaan sisältöä, avainsanatutkimus on välttämätön. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee selvittää, millä hakutermeillä kohdeyleisösi etsii tietoa. Hyvä SEO alkaa siitä, että valitset sivullesi yhden pääavainsanan, jonka ympärille sisältö rakentuu. Samalla kannattaa huomioida aiheeseen liittyviä muita avainsanoja, jotka täydentävät hakusignaaleja.

Käytä avainsanoja seuraavissa kohdissa:

 

1. Title

Title, josta käytetään myös nimityksiä meta title ja browser title, on se otsikko, näkyy sivun otsikkona hakutuloksissa ja sivun selainvälilehdessä, mutta ei ole sama asia kuin itse sivulla näkyvä otsikko. Tämä on ensimmäinen asia, jonka hakukoneet ja hakijat näkevät. Titlessä tulisi ehdottomasti käyttää sivulle määriteltyä pääavainsanaa.

Titlen pituus tulisi olla 55–70 merkkiä, jotta se näkyy kokonaisuudessaan hakutuloksissa. Jos sivulle antamasi title ei Googlen mielestä vastaa sivun sisältöä tai on väärän pituinen, Google saattaa näyttää sen sijaan itse määrittelemänsä titlen.

💡Hyvä title antaa selkeän kuvan sisällöstä ja auttaa erottautumaan muista hakutuloksista. Esim. ”Opas:…” ja ”7 vinkkiä…” -tyyliset otsikot houkuttelevat klikkaamaan.

 

2. Metakuvaus

Tämä lyhyt, 150–160 merkin tiivistelmä näkyy hakutuloksissa otsikon alla, mutta ei välttämättä lainkaan varsinaisella nettisivulle. Varmista, että kuvaus on ytimekäs, herättää lukijan mielenkiinnon, ja että avainsana löytyy myös kuvauksesta. Jos metakuvaus puuttuu tai on väärän pituinen, Google nappaa sivulta itse parhaaksi katsomansa pätkän tekstiä.

 

3. URL (eli sivun osoite)

Käytä sivun pääavainsanaa myös sivun osoitteessa. Hakukoneet rakastavat loogisia, lyhyitä ja selkeitä URL-osoitteita, joten älä tee siitä turhan monimutkaista. Erottele sanat väliviivalla (älä siis kirjoita sanoja yhteen tai käytä esim. alaviivaa), älä käytä erikoismerkkejä tai ääkkösiä.

 

4. H1-otsikko

Sivun pääotsikon pitää olla selkeä ja kuvata tarkasti, mistä sivulla on kyse. Avainsanan tulee olla mukana tässäkin otsikossa. Otsikon ja titlen tulisi mielellään olla erilaiset. Huolehdi, että sivulla on vain yksi H1, jolloin sivun aihe käy selvästi ilmi.

 

5. Sisältö

Käytä pääavainsanaa kerran sivun ensimmäisen 100 sanan sisällä. Mitä aikaisemmin sen parempi. Pääavainsanan tulee toistua sisällössä muutamaan kertaan. Tarkkaa lukumääräsuositusta ei avainsanan toistamiselle ole, mutta määrän tulee luonteva ja suhteessa tekstin pituuteen.

Google periaatteessa ymmärtää sanojen taivutetut muodot, mutta suomenkieli voi olla sille haastavaa. Huolehdi, että avainsana löytyy ainakin kerran aivan perusmuotoisena.

 

7. Kuvat ja alt-tekstit

Kuvat tekevät sivusta houkuttelevamman ja saa lukijan viettämään sivulla enemmän aikaa. Huolehdi, että kuvien tiedostonimet ovat selkokielisiä ja sisältävät avainsanoja. Kuten sivun osoitteissa, älä käytä tiedostonimissä erikoismerkkejä tai ääkkösiä. Vältä kryptisiä ja epämääräisiä tiedostonimiä kuten “kuva_09822.jpg”.

Alt-tekstit ovat myös tärkeä osa kuvien optimointia. Alt-tekstit kertovat hakukoneille, mistä kuvassa on kyse, ja ne auttavat näkörajoitteisia ymmärtämään kuvan sisältöä. Muista käyttää kuvailevia alt-tekstejä, joissa on mukana avainsanoja, mutta älä pakota niitä jokaiseen kuvaan.Näin kuvilla ja niihin liittyvällä sisällölläsi on mahdollisuus nousta näkyville myös  aiheeseen liittyvissä kuvahauissa.

 

Sivuston sisäiset ja ulkoiset linkit

Linkit ovat SEOn selkäranka. Hakukone indeksoi nettisivujen sisältöjä etenemällä linkkien avulla sivulta toiselle. Sisäinen linkitys yhdistää sisältösi eri sivut loogisesti ja antaa hakukoneille vinkkejä siitä, mitkä sivut ovat tärkeimpiä ja mitkä liittyvät toisiinsa.

Kun linkität sivustosi sisällä muille sivuille, käytä linkkitekstissä kohdesivun avainsanoja. Tämä ei vain vahvista hakukoneoptimointia, vaan myös auttaa käyttäjiä löytämään relevantteja lisäsisältöjä. Käytä vaihtelevasti sekä tekstin seassa olevia eli kontekstuaalisia linkkejä että selventäviä linkkilistoja, esim. tekstin reunassa olevia ”Lue lisää” -linkkilistauksia. Mieti tässä käyttäjää: Kun hän haluaa aiheesta lisätietoja, linkin seuraavaan lähteeseen tulisi olla heti selkeästi näkyvillä skrollailematta sivun ylä- tai alareunaan.

Rikkoutuneet linkit ovat huono asia SEO-näkökulmasta. Jos sivustolla on paljon toimimattomia linkkejä, antaa se Googlelle käsityksen huonosti hallinnoidusta ja hoidetusta sivustosta. Tarkista siis säännöllisesti, ettei sivustollasi ole linkkejä, jotka johtavat 404-virhesivuille. Jos sivusi URL muuttuu, muista tehdä 301-uudelleenohjaus vanhoista osoitteista uusiin, jotta hakukoneet siirtävät vanhan sivun  saaman hakukonehuomion (auktoriteetin) uudelle sivulle.

Tekninen optimointi: Sivun nopeus ja tekniset seikat

Netistä tietoa etsivät ovat kärsimättömiä. Vaikka sinulla olisi täydellisesti optimoitu sisältö, se ei auta, jos sivusi latautuminen kestää. Sivun nopeus on kriittinen sekä käyttäjäkokemuksen että hakukoneoptimoinnin kannalta. 

Optimoi kuvat, käytä kevyitä tiedostoja ja varmista, että sivusi latautuu nopeasti. Tämä voi ratkaista, nouseeko sivusi hakutulosten kärkeen vai jääkö se hännille.

 

On myös mahdollista, että koko sivustosi tekninen toteutus estää sivujen nousemista hakutuloslistojen kärkeen. Pahimmillaan hakukoneiden pääsy sivustolle voi olla kokonaan estetty! Jos epäilet sivustollasi olevan teknisiä haasteita, kannattaa sivustolle tehdä kokonaisvaltainen hakukoneauditointi.

 

Rakenne

Selkeä rakenne helpottaa sivun lukemista ja käytettävyyttä ja palvelee sivun lukijoita. Kukaan ei jaksa lukea pitkää tekstiä ilman väliotsikoita ja selittäviä listoja, kuvia tai videoita. Jäsentele sisältö hyvin ja käytä väliotsikoissa (H2-, H3.otsikot) aiheeseen liittyviä avainsanoja. Tämä parantaa sivun luettavuutta ja auttaa myös hakukoneita ymmärtämään sivusi rakennetta.

💡Vinkki: Lisää pitkien sivujen alkuun sisällysluettelo, joka linkittää eri alaotsikoihin. Tämä ei vain paranna käyttökokemusta, vaan myös tekee sivusta selkeämmän hakukoneille.

 

Duplikaattisisältö: Yksi sivu, yksi avainsana

Hakukoneet eivät pidä sisällön kopioinnista. Jos sivustollasi on samankaltaisia sivuja, jotka kilpailevat samoista avainsanoista, hakukoneet eivät tiedä, kumpi sivu tulisi näyttää hakutuloksissa – ja voivat päätyä jättämään molemmat pois. 

Varmista, että jokainen sivu on optimoitu eri avainsanalle. Jos jostain syystä täysin sama sisältö täytyy kopioida kahdelle eri sivulle, lisää kopioidun sivun html-koodiin canonical-tägi, joka osoittaa alkuperäiseen osoitteeseen. Tämä koskee myös tilanteita, joissa sama sisältö julkaistaan kahdella kokonaan eri sivustolla. Esimerkiksi yhdessä julkaistu uutinen yhteistyökumppanin kanssa.

 

Sivun kiinnostavuus: Riittävän pitkä ja monipuolinen sisältö

Yksi tärkeä kriteeri, jolla Google arvioi sivuja, on sivun kiinnostavuus ja käyttäjien sivulla viettämä aika. Tämän takia Google arvostaa pitkiä tekstejä ja laajasti aihetta käsitteleviä artikkeleita, kunhan vaan sisällön laatu säilyy.

Myös kuvien ja erityisesti videoiden käyttö tekee sisällöstä kiinnostavamman ja monipuolisemman. Erityisesti videot saavat kävijän pysymään sivulla pidempään, mikä puolestaan nostaa sivun arvoa Googlen silmissä.

💡Vinkki: YouTube on maailman toisiksi suosituin hakukone. Jos yritykselläsi on videomateriaalia, kannattaa se ehdottomasti hyödyntää perustamalla oma YouTube-kanava ja lataamalla sisällöt sinne. Ja myös YouTube-videot voi optimoida! Käytä nettisivujen tapaan avainsanoja videon otsikossa ja kuvaustekstissä, lisää liittyvät asiatunnisteet ja linkitä kuvaustekstistä nettisivuillesi.

 

Säännöllinen analyysi ja päivitys

SEO ei ole “toteuta ja unohda” -hommaa. Hakukoneiden algoritmit muuttuvat jatkuvasti ja kilpailijasti optimoivat omaa sisältöään. Siksi sinun on oltava valmis päivittämään sisältöä ja korjaamaan mahdollisia virheitä. Käytä työkaluja, kuten Google Search Console ja Google Analytics, seurataksesi sivustosi suorituskykyä, ja tee tarvittavat muutokset sivujen nopeuteen, avainsanojen käyttöön ja linkkeihin

Käy myös säännöllisesti katsomassa kilpailijoiden ja hakutuloksissa korkeimmalla olevien sivujen hakukoneoptimointia. Kuinka pitkiä heidän sisältönsä ovat? Kuinka usein he käyttävät avainsanaa sisällössä? Minkälaisia väliotsikoita sisällöstä löytyy ja onko hyödynnetty kuvia ja videoita?.

 

 

Yhteenveto: SEO vaatii suunnitelmallisuutta ja jatkuvaa seurantaa

Sisällön hakukoneoptimointi ei ole nopea fixi, vaan strateginen prosessi, joka vaatii aikaa, testailua ja jatkuvaa hienosäätöä. Varmista, että jokainen sivu on rakennettu niin, että sekä hakukoneet että käyttäjät löytävät sen – ja haluavat palata takaisin. Ennen kuin kirjoitat sanaakaan sisältöä, avainsanatutkimus on välttämätön. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee selvittää, millä hakutermeillä kohdeyleisösi etsii tietoa. Hyvä SEO alkaa siitä, että valitset sivullesi yhden pääavainsanan, jonka ympärille sisältö rakentuu. Samalla kannattaa huomioida aiheeseen liittyviä muita avainsanoja, jotka täydentävät hakusignaaleja.

 

Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin?

Onko avainsanatutkimus tarpeellinen tai kaipaako sisältösi hiomista? Varaa maksuton tapaaminen, niin mietitään, miten hakukonenäkyvyytesi saadaan nousuun🚀!

Muita kirjoituksia

Bloig: Sisällön hakukoneoptimoinnin tarkistuslista

Tarkistuslista sisältösivun hakukoneoptimointiin: Varmista, että sisältösi löytyy – ja jää mieleen

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) ei tarkoita vain avainsanojen piilottamista sivulle. Se on huolellisesti harkittua sisällöntuotantoa, joka auttaa niin hakukoneita kuin kävijöitä löytämään juuri sen, mitä tarjoat. Hakukoneoptimoinnin ydinajatus on tehdä sisällöstä käyttäjäystävällistä ja kiinnostavaa sisältöä – myös hakukoneiden

Jatka lukemista »
Blogi: SEO-auditointi

SEO-auditointi: Mitä se tarkoittaa ja miksi se on tärkeää?

SEO-auditointi: Mitä se tarkoittaa ja miksi se on tärkeää? SEO- (search engine optimization) eli hakukoneauditointi on verkkosivustosi terveystarkastus. Kuten hammaslääkärikäynti – tarpeellista, mutta et aina haluaisi mennä. Tavoitteena on varmistaa, että sivuston tekniset perusasiat, kuten latausnopeus, rakenteen loogisuus ja linkit,

Jatka lukemista »