Hakukoneoptimointi

Hienoista nettisivuista ei ole paljonkaan iloa, jos kukaan ei löydä niitä.
Miten varmistat, että asiakkaasi ja muut kiinnostuneet löytävät sivustosi?
Miten saat yrityksesi näkyville hakukoneiden tuloksiin?
Hakukoneoptimoinnin (SEO = search engine optimization) tavoitteena on varmistaa, että verkkosivusto on sekä sisällöllisesti että teknisesti sivustolla vierailijalle helppolukuista ja hyödyllistä. Samalla varmistetaan, että myös hakukoneet ymmärtävät sisällön arvon, ja näyttävät sen hakutuloksissa relevanteille vierailijoille.
Hakukoneet, kuten Google, käyttävät monimutkaista algoritmia, joka arvioi verkkosivustojen sisältöä, rakennetta, teknistä toimivuutta ja luotettavuutta. Hakukoneet arvioivat monia eri tekijöitä, kuten avainsanojen käyttöä, linkkien määrää ja laadukkuutta sekä käyttäjien käyttäytymistä sivustolla.
Sisällön hakukoneoptimointi (on-page SEO)
Käyttäjien käyttäytyminen sivustolla on tärkeä SEO-tekijä. Hakukoneet arvioivat esimerkiksi sivuston käyttäjien viipymisaikaa, paluuprosenttia ja sivujen katselukertoja. Mitä pidempään käyttäjät viettävät aikaa sivustolla, sitä paremmin hakukoneet arvioivat sen sisällön ja rakenteen vastaavan käyttäjän tekemää hakua.
Tärkeää on, miten avainsanoja käytetään sivustolla. Avainsanat ovat niitä sanoja tai lauseita, joita käyttäjät kirjoittavat hakukoneeseen löytääkseen tiettyä sisältöä. Avainsanoja tulee käyttää hakukoneelle ymmärrettävällä tavalla muun muassa sivuston otsikoissa, teksteissä ja kuvateksteissä. Avainsanojen käytön tulee kuitenkin olla luontevaa eikä niitä saa tuputtaa sivuille liikaa vain hakukonetta varten.
Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi (off-site SEO)
On myös tärkeää, miten muilla sivustoilla puhutaan brändistäsi, ja miten niistä linkitetään sivustollesi. Muilta hakukoneiden arvostamilta sivustoilta omalle sivustollesi osoittavat linkit ovat tärkeitä, koska ne lisäävät oman sivustosi uskottavuutta ja arvoa sekä käyttäjien että hakukoneiden silmissä. Linkkien laatu on tärkeämpää kuin niiden määrä.
Tämän lisäksi erityisesti paikallisesti toimiville yrityksille on tärkeää, että yrityksen tiedot ovat ajantasalla Google Business Profilessa. Tämä näkyy muun muassa Google Mapsin karttahaun tuloksissa, ja kasvattaa hakukoneiden ymmärrystä yrityksestäsi ja verkkosivustostasi.
Tekninen hakukoneoptimointi
Koska olennaisinta on, että vierailijan on helppo käyttää sivustoa, tulee sivuston toimia teknisesti moitteettomasti. Sivuston tulee muun muassa latautua nopeasti ja toimia kännykällä hyvin, ja sivustolla ei saa olla rikkinäisiä linkkejä.
Lisäksi on tärkeää varmistaa, että hakukoneet pääsevät esteettömästi lukemaan ja ymmärtämään sivustoltasi kaiken sen tiedon, mitä haluat niiden löytävän.
Millainen SEO-palvelu sopii sinun yrityksellesi?
Se, millainen tarve sinun yritykselläsi on hakukoneoptimoinnille, riippuu monesta asiasta: Ovatko asiakkaasi kuluttajia vai toisia yrityksiä? Onko sinulla paljon kilpailijoita, ja ovatko ne merkittävästi suurempia tai pienempiä kuin sinun yrityksesi? Onko yrityksesi paikallinen toimija, valtakunnallinen tai kansanvälinen? Mitkä ovat myynnin ja markkinoinnin tavoitteesi? Onko sivustolle aikaisemmin tehty lainkaan hakukoneoptimointia?
Ota yhteyttä niin sovitaan juuri sinulle sopiva paketti. Tässä muutamia esimerkkejä:
SEO-startti
Mistä lähteä käyntiin hakukonenäkyvyyden kanssa? SEO-startti sopii pienelle tai isommallekin yritykselle, jonka verkkosivuilla ei ole vielä juurikaan kiinnitetty huomiota hakukoneoptimointiin.
2 000 – 3 000 € riippuen sivuston laajuudesta
- Kevyt SEO-auditointi
- Avainsanatutkimus mukaan lukien 1-3 kilpailijan kevyt analyysi
- Sisältö- ja rakennesuunnitelma
- Tarvittaessa suositukset teknisiin toimenpiteisiin
- Sisältösuositukset ja ohjeet hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon
- Suositukset oman sivuston ulkopuolisen näkyvyyden rakentamiseen
Tarpeen mukaan tähän voidaan lisätä tuntityönä esimerkiksi sisällöntuotantoa sekä tulosten seurantaa ja raportointia
Sivustouudistuksen SEO
Sivustouudistuksen yhteydessä tehtävän SEOn tavoitteena on säilyttää nykyisen sivuston näkyvyys ja suunnitella uusi sivusto entistä paremmin hakukoneille sopivaksi. Ihannetilanteessa SEO-näkykulma otetaan huomioon jo uutta alustaa valittaessa.
2 000 – 4 000 € riippuen sivuston laajuudesta.
- Nykyisen sivuston sisältöjen ja hakukonenäkyvyyden analysointi
- Avainsanatutkimus mukaan lukien 1-3 kilpailijan kevyt analyysi
- Sisältö- ja rakennesuunnitelma
- Sisältösuositukset ja ohjeet hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon
- Suositukset oman sivuston ulkopuolisen näkyvyyden säilyttämiseen ja rakentamiseen
- Ohjeet vanhojen sivujen urlien uudelleenohjaukseen
- Uuden sivuston SEO-auditointi, tarvittaessa tekniset suositukset
- Hakukonenäkyvyyden kk-seuranta, raportointi ja ohjeet 6 kk sivuston julkaisun jälkeen
Tarpeen mukaan tähän voidaan lisätä tuntityönä esimerkiksi sisällöntuotantoa.
Jatkuva SEO
Miten taataan, että suunniteltu SEO-strategia tulee toteutettua? Miten mitataan ja jatkuvasti parannetaan hakukonenäkyvyyttä? Jatkuva SEO soveltuu starttipaketin jälkeen, kun sivuston SEO-näkyvyyttää halutaan parantaa jatkuvasti.
Alkaen 700 € / kk
- Hakukonenäkyvyyden kk-seuranta, raportointi ja ohjeet
- Säännöllinen uusien sisältöjen suunnittelu tai luominen esim. blogiin
- Sivuston ulkopuolisen näkyvyyden kehittäminen (off-site SEO)
- Muut SEO-strategiassa sovitut toimenpiteet
Jatkuvan palvelun sisältö riippuu vahvasti siitä, mikä on sivuston nykyinen tilanne SEO:n suhteen ja onko selkeä SEO-strategia jo olemassa.
