Digitaalinen markkinointi: Strategia, työkalut ja tulokset
Tiedättekö miksi digitaalinen markkinointi on niin mielenkiintoista? Koska kaiken voi mitata ja analysoida, ja sen perusteella kehittää markkinointia aina vaan tehokkaammaksi ja osuvammaksi.
Siksi kaikki digimarkkinoinnin tekemäinen lähtee liikkeelle tarkistamalla, että markkinoinnille on asetettu selkeät tavoitteet, jotka on mitattavissa.
Mitä on digitaalinen markkinointi?
Digitaalinen markkinointi tarkoittaa markkinointia ja mainontaa, joka toteutetaan digitaalisissa kanavissa ja verkossa. Se sisältää useita eri muotoja, vaikkapa sosiaalisen median mainontaa, hakukoneoptimointia (SEO), sähköpostimarkkinointia, bannerimainontaa, verkkosivustojen suunnittelua ja sisällöntuotantoa.
Hakukoneoptimointi
Miten yrityksesi näkyy hakukoneiden tuloksissa? Näkyvätkö kilpailijoidesi verkkosivustot sinua ennen ja vievät potentiaaliset uudet asiakkaat? Hyvin suunnitellut verkkosivustot ja harkiten valitut avainsanat nostavat palveluidesi näkyvyyden hakukoneissa aivan uudelle tasolle. Olisiko aika tarkistaa oman sivustosi toimivuus hakukoneiden näkökulmasta? Lue lisää hakukoneoptimoinnista.
Hakukonemainonta
Joskus kilpailu näkyvyydestä on niin kovaa, että hakukoneoptimointi ei riitä saamaan haluttua näkyvyyttä. Silloin tueksi tarvitaan maksettuja hakumainoksia. Hyvin kohdennetut ja käyttäjää puhuttelevat hakumainokset toimivat tehokkaasti, etkä maksa turhasta.
Sosiaalinen media
Nykyisin kuluttajien, ja enenevissä määrin myös yritysten, ostopoluissa sosiaalinen media on hyvin tärkeässä roolissa. Millainen on oman yrityksesi sosiaalisen median strategia? Onko kanavavalinnat, kohdeyleisöt ja onnistumisen mittaaminen kohdillaan? Onko mukana sekä orgaanista sisältöä että maksettua mainontaa?
Analytiikka ja raportointi
Kaiken markkinoinnin tulisi mielestäni lähteä siitä, että kaikelle tekemiselle on asetettu selkeät tavoitteet ja onnistuminen on mitattavissa. Onhan yrityksessäsi mittaaminen ja analytiikka jo olennainen osa kaikkea markkinoinnin toimintaa?