Tappoiko AI-chat hakukoneoptimoinnin? Ei aivan. Lue, miten SEO ja AI-chat voivat toimia yhdessä, ja miksi näkyvyys hakukoneiden kärjessä on nyt entistä tärkeämpää.
Tappoiko AI hakukoneoptimoinnin? Tätä kysymystä pohtii nyt moni markkinoinnin päättäjä. Onko SEO (search engine optimization) menettänyt merkityksensä, jos yhä useampi kääntyy tiedontarpeissaan perinteisten hakukoneiden sijaan AI-chatien puoleen?
Aivan ensiksi täytyy ymmärtää, että AI-chatit – niin kuin ChatGPT, Gemini, Copilot ja Perplexity – hakevat tietonsa niille opetetun datan lisäksi myös internetistä. Myös ne siis tukeutuvat ajantasaisen tiedon etsimisessä hakukoneisiin. Hakukoneet eivät siis ole menettäneet merkitystään, vaan päinvastoin. AI-chatit vetävät tietonsa hakutulosten kärjestä, joten kärkipositioilla on nyt entistä enemmän painoarvoa.
Koska AI-chatit hyödyntävät hakukoneita mutta pureksivat usein tietonsa pidemmistä ja yksityiskohtaisemmista hakutermeistä, hakukoneoptimoijalle tämä tarkoittaa seuraavaa: SEO ei ole kadonnut minnekään, mutta peli on muuttunut. AI-chatit käyttävät monisanaisia, moniulotteisia kysymyksiä, mikä vaatii monipuolisempaa ja syvempää sisältöä.
Miten suosituimmat AI-chatit hakevat tietoa internetistä?
Laitoin neljä suosituinta AI-chatia pieneen testiin, ja pyysin niitä etsimään B2B-yritykselle sopivaa myynnin koulutuskumppania. Keskustelun avaus kaikille chateille oli sama:
“Etsin myynnin koulutuskumppania, joka on erikoistunut etämyyntitiimien taitojen kehittämiseen vaativassa B2B-myyntiympäristössä.”
Tämän peruskysymyksen jälkeen tiedustelin chateiltä, miten olivat ehdotuksiinsa päätyneet, mitä hakukonetta ja mitä avainsanoja ne käyttivät tiedon etsimiseen.
Tässä huomiot eri hakukoneiden kanssa käydyistä keskusteluista:
ChatGPT
ChatGPT tarjosi neljää toimijaa ja kuvasi lyhyesti heidän palvelunsa. Kysyessäni, miten näihin vastauksiin oli päädytty, ChatGPT kertoi käyttävänsä Bing-hakua ja hakusanoja etämyyntikoulutus B2B Suomi”, ”B2B myyntitiimin koulutus etämyynti”, ”myyntikoulutuskumppani etämyyntitiimi” ja ”B2B etämyynti valmennus Suomi”.
Copilot
Microsoftin Copilot listasi reippaasti kolme mahdollista kumppania ja linkit heidän sivuilleen. Se myös muitta mutkitta kertoi käyttävänsä Bing-hakukonetta ja hakutermeinä ”B2B myynnin koulutus etämyyntitiimit Suomi” ja ”etämyyntitiimien koulutus vaativa B2B myynti”.
Gemini
Geminin kanssa oli takkuisempaa. Se tarjosi vinkkejä yhteistyökumppanin valintaan, mutta pienen suostuttelun jälkeen se löysi pari ehdotusta + epämääräisen placeholderin 🤯.
Gemini ei myöskään halunnut kertoa käyttämäänsä hakukonetta ”Olen kielimalli: En ole ihminen, enkä siis käytä hakukonetta samalla tavalla kuin sinä. En tarvitse hakukoneita löytääkseni tietoa, koska se on jo tallennettu minuun.” eikä käyttämiään hakusanoja ”Hakutermit, joita käytän, ovat usein hyvin pitkiä ja monimutkaisia, eivätkä ne olisi sinulle kovin hyödyllisiä.” 😆
Koska Gemini on Googlen tuote, lienee turvallista olettaa, että se käyttää Google-hakua.
Perplexity
Perplexity on tällä hetkellä neljänneksi käytetyin AI-chatti, joka on erityisen tunnettu lähteiden läpinäkyvyydestä. Vastauksena kysymykseeni Perplexity kertoo, että hakutuloksista ei valitettavasti löytänyt antamani tehtävän täyttävää yritystä. Ja kertoo sen sijaan vinkkejä koulutuskumppanin etsimiseen. Tarjotuista lähdelinkeistä toinen liittyy hieman hämmentävästi työrauhan säilyttämiseen luokkahuoneessa(🤔).
Perplexity kertoi myös käyttäneensä Googlea, ja hakutermeinä olivat ”B2B-myynti etämyynti koulutus”, ”etämyyntitiimien koulutuskumppani” sekä ”B2B-myynti koulutusohjelmat”.
Mitä tästä opimme? AI, SEO ja näkyvyys kulkevat yhä käsi kädessä
Kokeilun perusteella on selvää, että AI-chatit nojaavat vahvasti hakukoneisiin ja hakusanoihin, ja että näkyvyyden varmistaminen hakutulosten kärjessä on kriittistä, jos haluat sivustosi päätyvän AI-vastauksiin. AI-chatit käyttävät erilaisia hakusanoja ja laajentavia termejä, joita hakuja tekevä ihminen ei välttämättä käyttäisi.
Vinkit markkinoijille: AI-chatien kanssa samalle aaltopituudelle
- Kärkisijoijen merkitys korostuu: Vaikka kysymys kysytään AI-chatiltä, nekin hyödyntävät hakukoneita. Ja koska ne valitsevat tietonsa vain ensimmäisistä osumista, on ENTISTÄ TÄRKEÄMPÄÄ päästä oikeilla hauilla aivan hakutulosten kärkeen.
- Monipuoliset avainsanat: AI-chatit keskimäärin käyttävät haun tekevää ihmistä hakijaa pidempiä, monimutkaisempia ja monipuolisempia hakutermejä. Tämän takia onkin entistä tärkeämpää, että nettisivuilta löytyy tärkeisiin aiheisiin liittyvää sisältöä, joka vastaa erilaisiin tarpeisiin ja hakuihin.
- Laajat sisältökokonaisuudet: Jotta osoitat AI-chatille olevasi aiheen laaja-alainen asiantuntija, tarvitset paljon sisältöä. Lisäksi mittavammasta sisältökokonaisuudesta löytyy enemmän vastauksia monimutkaisempiin hakuihin, joita AI käyttää. Yksi artikkeli tärkeästä aiheesta optimoituna yhdelle simppelille hakusanalle ei siis enää riitä!
- Bing-optimointi: ChatGPT ja Copilot hyödyntävät Bing-hakua. Pelkkä Google-näkyvyys ei siis enää riitä – tarkista sivustosi sijoitukset myös Bingissä, koska tämä vaikuttaa AI-chatien antamiin vastauksiin.
Suosituimmat generatiiviset chatbotit
Tässä vielä generatiivisten chattien markkinaosuudet maailmassa (lähde: https://firstpagesage.com/reports/top-generative-ai-chatbots/ , kuvakaappaus 5.11.2024)