Uudet, näyttävät nettisivut ovat upeita… mutta mitä jos kukaan ei löydä niitä?
Uudistuksen myötä hakukoneet kohtelevat sivujasi kuin täysin tuntematonta. Tämä tarkoittaa, että uusien sivujen indeksointi ja näkyvyyden rakentuminen vie aikaa. SEO eli hakukoneoptimointi täytyy siis ottaa mukaan heti projektin alussa.
Jotta prosessi sujuisi mahdollisimman tehokkaasti ja vältyttäisiin näkyvyyden menetyksiltä, SEO on integroitava osaksi koko sivustouudistusta.
Tässä yhteenveto asioista, jotka ainakin tulisi huomioida nettisivustoja uudistaessa:
- Alustan valinta
- Nykyisen sivuston analysointi
- Avainsanatutkimus
- Linkkien säilyttäminen
- Hakukoneauditointi
Nettisivualustan valinta
SEO:n kannalta on kriittistä valita teknisesti sopiva alusta, joka tukee hakukoneoptimointia. Alustan tulee muun muassa tarjota mahdollisuus muokata hakukoneotsikoita, -kuvauksia ja URL-osoitteita, sekä luoda uudelleenohjauksia vanhoilta sivuilta uusille. Hakukoneiden robotit täytyy päästää vapaasti indeksoimaan sisältöä, ja sivustokartan lisääminen on tehtävä mahdollisimman helpoksi. Jos alusta ei tue näitä SEO-toimintoja, hakukonenäkyvyyden parantaminen voi olla vaikeaa.
Lisäksi erityisesti verkkokauppojen kohdalla on tärkeää, että alustalla voi hallinnoida niin sanottuja schemoja, joiden perusteella hakukoneet tekevät sivustolta esim. tuote- ja arvostelunostoja.
Analyysi nykyisestä sivustosta
Ennen uudistustöiden aloittamista on tärkeää analysoida, mitkä sivut toimivat nykyisessä sivustossa hyvin hakukoneiden näkökulmasta. Mitkä avainsanat tuovat liikennettä, ja mitkä sisällöt halutaan säilyttää? Tavoitteena on säilyttää tärkeimpien sivujen näkyvyys hakutuloksissa myös uudistuksen jälkeen. Tämä analyysi antaa pohjan uudistuksen suunnittelulle ja varmistaa, että olemassa oleva hakukonevoima säilyy.
Avainsanatutkimus
Millä hakusanoilla kohderyhmäsi tulee sivustollesi? Entä millä hauilla he päätyvät kilpailijoidesi sivuille?
Perusteellinen avainsanatutkimus antaa vastauksen näihin kysymyksiin. Uudistuksen yhteydessä on hyvä tilaisuus uudistaa ja parantaa nettisivujen sisältöä. Samalla voidaan kartoittaa kävijöiden huolenaiheita ja tarpeita, joihin sinulta löytyisi vastaus.
Avainsanatutkimuksen perusteella tehty avainsanastrategia auttaa keskittymään kaikkein oleellisimpiin hakusanoihin. Jokaiselle tärkeälle hakusanalle tulee luoda oma kohdennettu sisältönsä tai sisältökokonaisuus, jotta hakukonenäkyvyys paranee.
Linkkien voima
Hakukoneille sivustollesi tuovat linkit ovat tärkeä tekijä sivuston arvon määrittämisessä. Kun sivusto uudistetaan, URL-osoitteiden muuttuminen voi aiheuttaa sen, että vanhat linkitykset lakkaavat toimivasta ja niiden tuoma arvostus valuu hukkaan. Senpä takia kaikki edelisen sivuston URL-osoitteet tulee ohjata uudella sivustolla vastaaviin sisältöihin (301-uudelleenohjaus), jotta hakukoneet ymmärtävät sisällöstä olevan tarjolla uusi, päivitetty sisältö. Tämä auttaa säilyttämään sivuston näkyvyyden hakutuloksissa ja estää linkkien voiman katoamisen.
Lisäksi rikkinäiset linkit, jotka johtavat ”Hups! Etsimääsi sivua ei löytynyt” -sivulle eivät varsinaisesti hivele kävijäkokemusta, joten rikkinäiset linkit antavat hakukoneille myös kuvan siitä, että sivustosta ei huolehdita kunnolla. Tämänkin takia uudelleenohjaukset ovat erittäin tärkeitä.
Hakukoneauditointi
Entä sitten sivuston tekninen toimivuus?
Kun uusi sivusto on valmis, on suositeltavaa tehdä hakukoneauditointi ennen julkaisua tai heti julkaisun jälkeen. Auditoinnissa tarkistetaan, että tekniset esteet hakukonerobottien pääsylle on poistettu, sivustolla ei ole duplikaattisisältöjä, eikä toimimattomia linkkejä.
Tekemällä auditointi, ja korjaamalla siinä havaitut virheet, varmistetaan, että uusi sivusto on teknisesti optimoitu ja valmis julkaistavaksi.
Lue lisää nettisivuston hakukoneauditoinnista, ja miksi se on niin tärkeää.
✨✨✨
Näillä ohjeilla varmistetaan, että sivuston uudistaminen sujuu ilman, että hakukonenäkyvyys kärsii merkittävästi. Oikean alustan valinta, vanhan sivuston analysointi, sisältöjen parantaminen, linkkien voiman säilyttäminen sekä perusteellinen auditointi ovat avainasemassa, kun tavoitellaan hyvää näkyvyyttä hakutuloksissa uudistuksen jälkeen!